Content is overal en verandert continue. Waar we vroeger enthousiast werden van een nieuwsbrief waarin we bij onze voornaam werden aangesproken moet je tegenwoordig heel wat origineler en creatiever zijn wil je dat consumenten je nieuwsbrief lezen.
Onze behoeften en tools evolueren zo snel dat het niet meer dan normaal is om de laatste trends en innovaties bij te houden. Daarom hebben we een lijst samengesteld met een aantal content marketing trends die het overwegen waard zijn om in te zetten.
Table of Contents
Interactieve content
Het aantal video’s, quizzes, polls is elk jaar hoger. Een groot deel van de marketeers zet het al in, een nog groter deel verwacht het op korte termijn in te zetten. Interactieve content weet te boeien, te betrekken en geeft je de kans je potentiele doelgroep op een laagdrempelige en leuke manier te leren kennen. Ook wordt interactieve content steeds vaker geïntegreerd in blogs en bestemmingspagina’s, wat mogelijk resulteert in betere conversie cijfers.
Responsiveness
Investeren in een mobiele website is sinds de opkomst van de smartphone een hot topic. Wij verbazen ons regelmatig over het feit dat er uberhaupt nog websites bestaan die niet goed werken op mobiel. Het is niet ongebruikelijk dat het verkeer van websites gericht op consument (B2C) voor meer dan 90% mobiel is. Bij websites gericht op bedrijven (B2B) ligt dit percentage vaak iets lager, maar niet laag genoeg om een niet geoptimaliseerde website voor mobiel te kunnen verantwoorden. Het kost je hoe dan ook leads en klanten.
Een ander aspect wat steeds belangrijker wordt is optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Nu steeds meer consumenten gewend raken aan Alexa en Google om muziek af te spelen en lampen aan en uit te zetten, zullen ook gesproken zoekopdrachten gericht aan telefoons toenemen.
De klant centraal
Deze stelling is inderdaad al zo oud als de weg naar Rome. Toch is het ook in de context van content creatie van groot belang. Voor je enthousiast begint met het (laten) ontwikkelen van interactieve content, voor mobiel geoptimaliseerde content, optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten of ieder andere vorm van content is het van belang een stap terug te doen. Voor welke doelgroep ga je content maken? Wat zijn hun behoeften en uitdagingen? Op welke maneir consumeren zij het liefst content? Met de antwoorden op deze vragen kun je je content zo aanpassen dat deze resoneert met je publiek.