Dat het digitale reclamelandschap blijft veranderen hoeven we je niet te vertellen, onderstaande digital marketing trends zijn ingezet en zullen de komende tijd niet verdwijnen.
Table of Contents
Zorgen om privacy
Een steeds grotere groep mensen maakt zich zorgen over hun privacy en de hoeveelheid data die bedrijven over hen vergaren. Overheden creëren nieuwe regels om de privacy van mensen te beschermen, en diverse bedrijven voegen opties toe om te voorkomen dat apps gegevens verzamelen tenzij je hier nadrukkelijk toestemming voor geeft.
Dit betekent dat mediabureaus en adverteerders nieuwe manieren moeten vinden om gegevens te verzamelen. Specifieke targeting zorgt namelijk voor het efficiënter kunnen inzetten van budget en betere resultaten. Tijd om naar creatieve en slimme oplossingen te zoeken voor dit steeds groter wordende ‘probleem’.
Machine learning
Machine learning heeft een enorme impact op digitale reclame, machine learning heeft namelijk de potentie om veel meer data te combineren dan mensen ooit zouden kunnen. Targeting kan met behulp van machine learning een stuk verder gaan dan zaken als leeftijd, geslacht, inkomen, hobbies etcetera. Ook kan machine learning bijdragen aan het uitleveren van gepersonaliseerde advertenties. In sommige gevallen staan machine learning en privacy gerelateerde zaken lijnrecht tegenover elkaar. Dus ook hier is omdenken van groot belang.
GA4
GA4, oftewel Google Analytics 4 kan je datagestuurde besluitvormingsproces aanzienlijk verbeteren, helaas gaat dit niet vanzelf. GA4 vraagt een heel andere aanpak dan zijn voorgangers Universal Analytics en Google Analytics.
Het kost dan ook zeker wat tijd om je hierin te verdiepen, maar als je deze tijd neemt zul je dit dubbel en dwars terugverdienen. De holistische benadering van GA4 stelt je in staat om rapporten en dashboards op maat te maken die precies aansluiten op je doelstellingen. Daarnaast is GA4 veel beter gestroomlijnd op paid advertising (betaalde marketing) activiteiten wat het mogelijk maakt efficiënte, datagestuurde keuzes te maken.
Video en audio
Video is inmiddels al enkele jaren de onbetwiste koploper in het reclamelandschap. Er is bijna geen social media platform meer waar video niet de hoofdrol speelt. Ook platforms die oorspronkelijk niet als video platform zijn ontwikkeld hebben langzaam maar zeker de focus verschoven naar video, denk bijvoorbeeld aan Facebook, Instagram en Pinterest.
Video heeft als geen ander content type het vermogen om doelgroepen te boeien. Het enige nadeel – volgens veel van onze adverteerders – is dat de productiekosten van video’s een stuk hoger liggen dan de productiekosten van nagenoeg ieder ander content type. Laat je hier echt niet door weerhouden, de kans dat de productiekosten worden terugverdiend, mits je video aan bepaalde eisen voldoet, zijn groot.
Mocht video ondanks de verwachte resultaten niet binnen de mogelijkheden behoren, denk dan eens aan audiocontent. Een steeds grotere groep mensen, waaronder veel millennials en Gen-Z luisteraars, heeft digitale audio omarmt.
In de steeds veranderende wereld van digital marketing is het essentieel om voorop te blijven lopen. De best betaalde advertenties bepalen het landschap, het begrijpen van deze trends is cruciaal voor succes. Van het omgaan met privacy vraagstukken tot het benutten van de kracht van machine learning, video- en audio reclame.