Er gebeurt momenteel veel op het gebied van online boodschappen doen. Bezorgdiensten voor restaurants doen hun intrede in de supermarkt en durfkapitalisten storten miljarden in online supermarkt oplossingen over de hele wereld. Met de enorme groei van het aantal consumenten dat online boodschappen gebruikt en het aantal beschikbare opties, wordt het voor meer en meer bedrijven interessant deze markt te betreden maar de concurrentie is moordend.
Kijk alleen al naar de startups die boodschappen binnen enkele minuten bezorgen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Het begon met het van oorsprong Duitse Gorillas, nu wordt het ene na het andere soortgelijke bedrijf gelanceerd, met een abri-campagne in steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Inmiddels hebben we Flink (Duits), Getir (Turks) en Zapp (Brits). Al deze bedrijven hebben hetzelfde doel: een revolutie ontketenen in de supermarktbranche.
Table of Contents
Inspelen op de behoefte van de consument
De vraag van de consument om onmiddellijk in de behoefte te kunnen voorzien is enorm. Daarnaast heeft de pandemie het online boodschappen doen een extra duwtje gegeven. Uit een onderzoek van Mastercard blijkt dat meer dan een kwart van de Nederlanders in 2020 voor het eerst online boodschappen heeft gedaan.
Gorillas CEO Kağan Sümer zegt dat supermarkten, inclusief hun bezorg services, zo zijn ontworpen dat de consument zijn boodschappen organiseert rond de behoeften van de supermarkt en de toeleveringsketen, in plaats van dat de supermarkt wordt ontworpen rond de behoeften van de consument.
Dit legt de nadruk op het verlengen van de houdbaarheidsdatum van producten, waarbij zelfs verse goederen worden behandeld voor langere houdbaarheidsdata. Daarnaast biedt de gewone supermarkt en de bezorgservice geen oplossing wanneer je een of enkele ingrediënten mist of wanneer het in de supermarkt niet voorhanden is. De consument grijpt dan eerder naar een app als UberEats en Deliveroo dan dat het ene missende ingrediënt alsnog wordt gekocht bij de supermarkt. Je zou dus kunnen zeggen dat apps als Gorillas niet alleen concurreren met supermarkten maar ook met maaltijd bezorg services.
Door deze dienst aan te bieden vindt er een verschuiving plaats naar meer on demand aankopen, een ontwikkeling die we op veel andere gebieden al langer zien.
De functie van de supermarkt zal veranderen. Boodschappen doen in een fysieke supermarkt zal meer een uitje worden, een plek voor inspiratie. Boodschappen laten thuisbezorgen voorziet in de consument simpelweg van boodschappen voorzien.
Hoe verdienen deze bedrijven geld?
Hoe verdienen deze bedrijven geld en hoe leveren ze in hemelsnaam in minder dan 10 minuten? Het is duidelijk dat de zogenaamde ‘lazy economy’ loont. Ondanks flinterdunne marges heeft de ultrasnelle bezorgmarkt sinds het begin van de pandemie enorme bedragen aan investeringen aangetrokken.
Wat betreft hun snelheid, het komt allemaal neer op geografie. In tegenstelling tot supermarkten concurreren apps niet om dure winkelpanden en hebben ze geen luxe winkels met kassa’s. De bedrijven maken gebruik van “micro-magazijnen” in de wijken die het bedient. Elk magazijn bedient een relatief kleine lokale straal bedienen om bliksemsnelle levertijden te garanderen.