Gouden combi: storytelling & display advertising

storytelling en display advertising

Right Person, Right Message, Right Time, Every Time.

Het klinkt zo logisch, maar gebeurt ondanks alle technologieën, tools en data die voorhanden is nog steeds op kleine schaal. Het onderwerp van vandaag: wat is een display campagne en hoe zorg je ervoor dat je display banners naadloos aansluiten op de behoefte van de consument? Tipje van de sluier: storytelling biedt uitkomst.

Wat is een display campagne?

Een display campagne of display advertising is het tonen van banners op websites van derden. Bijvoorbeeld via het Google Display Netwerk, AdSense, AdChoice of een van de vele andere netwerken. Ook is het mogelijk om direct bij website in te kopen, bijvoorbeeld op nu.nl, een blog website of andere websites waarvan jij (of wij) denken dat je doelgroep middels die website goed te bereiken is.

Waarom storytelling?

Met behulp van storytelling bereik je je doelgroep effectiever én efficiënter. Door gericht te targeten, het liefst op een gepersonaliseerde manier, verhoog je de relevantie van je boodschap.

Met storytelling heb je de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Een verhaal om naamsbekendheid te creëren, USP’s naar voren te brengen of je product / service onder de aandacht te brengen. Middels storytelling heb jij de mogelijkheid om een consument eerst te inspireren, vervolgens te inspireren en pas daarna een aanbod te doen. Zo vergroot je de kans dat de consument op je aanbod ingaat.

Storytelling binnen display advertising

De juiste banner op het juiste moment. Een utopie of toch niet? Op basis van het online gedrag van een consument is het mogelijk in te schatten in welke fase een consument zich bevindt.
Vervolgens pas je de bannering aan op de fase.

Display advertising in combinatie met storytelling hangen nauw samen met de customer journey. Voor een consument overgaat tot een aankoop doorloopt hij / zij verschillende fasen. Binnen iedere fase zijn er bepaalde vragen die beantwoord moeten worden en/of barrières die weggenomen moeten worden. Als marketeer moet je hier zo slim mogelijk op inspelen zodat de consument soepel naar de volgende fase beweegt.

Sequential bannering

Met name voor merk- en naamsbekendheid campagnes is sequential messaging / sequential bannering erg effectief. Door middel van sequential messaging toon je opeenvolgend (verschillende) banners. Als je met behulp van cookies weet in welke fase iemand zich bevindt dan kun je hier natuurlijk gebruik van maken. Weet je het niet precies dan is het mogelijk om een frequency cap in te stellen, zo bepaal je hoe vaak een uiting aan de gebruiker wordt getoond. Ook kun je op een zelfde doelgroep de ene week banner 1 tonen, vervolgens banner 2 etcetera. Dit is niet waterdicht, maar altijd beter dan geen sequential bannering. Zeker wanneer je een nieuwe doelgroep probeert te bereiken.

Deze manier van display advertising zorgt voor een grotere relevantie, een ‘one size fits all’ boodschap is niet meer van deze tijd. Door het gesprek met je doelgroep aan te gaan en de juiste boodschap op het juiste moment te tonen, zet je een flinke stap in de juiste richting.

Enerzijds bespaar je kosten door niet met hagel te schieten maar specifieker te targeten en anderzijds sluiten je advertenties beter aan op de behoefte die de gebruiker op dat moment heeft.