Dat veel hippe bedrijven de laatste tijd veel online successen boeken met influencers, dat is geen nieuws voor een influencer agency als One Media. Logisch dat ook veel kleinere zelfstandigen steeds vaker op de trein van influencer marketing springen. Helaas zijn er nogal wat ‘fake influencers’ op Instagram actief met gekochte volgers, waardoor je zonder de juiste tools snel de plank misslaat.
Table of Contents
Miljoenen fake Instagram volgers
Zelfs vele bekende influencers en artiesten zijn niet bepaald onbekend met de spreuk ‘fake it till you make it’. Van veel grote internationale EDM discjockeys is bekend dat hun Facebook of Instagram account bol staat met miljoenen fake volgers, vooral uit landen als India, De Filipijnen of Mexico. Maar ook dichter bij huis gingen artiesten pijnlijk nat..
PR stunts met fake influencers
Dat fake influencers een ding zijn blijkt uit het feit dat dit fenomeen zelfs als PR stunt wordt ingezet. Zo was er een paar jaar terug Nykkie van Zessen, een bedachte fake influencer, die uit de koker van zes HvA-studenten kwam. Nykkie werd in het leven geroepen om jongeren erop te wijzen hoe makkelijk social media een vertekend beeld kan geven.
De PR stunt met Nykkie was waarschijnlijk geïnspireerd door Louise Delage, die na 150 berichten en 65.000 Instagram volgers een stunt bleek te zijn om aandacht voor alcoholisme te genereren. En de laatste ontwikkelingen op dit vlak zijn ‘virtuele influencers’. Zo is er bijvoorbeeld Esther Olofsson met bijna 50.000 volgers, een marketing en testproject van een social media bureau om de mogelijkheden met virtuele influencers te laten zien.
Hoe kun je fake influencers herkennen?
Als influencer marketing agency hebben wij toegang tot alle dashboards van onze aangesloten influencers. Hierdoor zien we direct welke influencer normale waarden heeft, en wie niet. Wat je zelf makkelijk kunt zien is de verhouding interactie en volgers. Een Instagram account met 100.000 volgers en 10 tot 20 likes en comments per post is overduidelijk nep.
Ook kun je de groei van een Instagram account. Als het volgers aantal in korte tijd met grote aantallen is gestegen, dan zijn er waarschijnlijk volgers gekocht. Verder is het altijd verstandig de reacties te controleren. Zie je bijvoorbeeld alleen reacties met emoji of slechts twee of drie woorden “leuke post”? Dan zijn de reacties waarschijnlijk ook ingekocht, of een resultaat van zogenoemde comment pods.
Wat zijn Instagram comment pods?
Dat brengt ons meteen bij de uitleg van het begrip ‘comment pods’. Comment pods zijn groepjes influencers die dagelijks kort op elkaar reageren om het Instagram algoritme proberen te verslaan. De pods zijn er in vele varianten. Ze kunnen overigens wel werken als je ‘fake it till you make it’ hoog in het vaandel hebt staan. Veel influencers zoeken een ‘kritische massa’ in hun niche, of te wel genoeg volgers om de sneeuwbal sneller te doen rollen.
Waarom influencers echt willen zijn
Tegenwoordig bereiken zelfs bekende influencers bereiken nog maar een derde van hun Instagram volgers. Instagram kijkt naar het percentage interacties op een post, en als de helft van je volgers nep zijn (en dus geen interacties genereren) staat jouw account al met 4-0 achter. Daarnaast hoef je ook helemaal geen 100.000 volgers te hebben. Zelfs met 10.000 volgers in een interessante niche kun je prima geld verdienen met sponsored content.
Social media platform worden strenger
De meeste bedrijven zijn steeds bewuster van de kenmerken van neppers op social media. En nu de geloofwaardigheid van Facebook en Instagram steeds vaker wordt bediscussieerd, zal het sociale media platform steeds strenger kijken hoe influencers misbruik maken van het ecosysteem. Fake influencers krijgen het dus hoe dan ook zwaarder, maar dat zal alleen maar bijdragen aan een beter platform voor ons als adverteerder.