Bij het maken van Google Ads zoekcampagnes die zoekwoorden targeten die concurrerende merken zijn, leidt de meerderheid van de adverteerders gebruikers doorgaans naar hun homepagina of een productpagina zonder een duidelijke vergelijking te geven. Tipje van de sluier: dit zal weinig opleveren.
Een Google Ads campagne op zoekwoorden van concurrenten ziet er als volgt uit:
- Albert Heijn zet Google Ads in op het zoekwoord ‘Lidl’.
- H&M zet Google Ads in op het zoekwoord ‘ZARA’.
- Volvo zet Google Ads in op het zoekwoord ‘Mazda’.
- TUI zet Google Ads in op het zoekwoord ‘Sunweb’.
Natuurlijk kan de campagne iets breder ingezet worden, maar dit geeft een helder beeld.
Table of Contents
Kosten Google Ads campagne
Google Ads campagnes op zoekwoorden van concurrenten kunnen kostbaar zijn omdat wij een hogere prijs betalen voor klikken op de zoekwoorden dan onze concurrenten. Dit komt voornamelijk omdat onze kwaliteitsscore en advertentierangschikking lager zullen zijn, omdat de inhoud van onze advertenties en bestemmingspagina’s geen directe relevantie hebben voor het zoekwoord waarop we bieden.
Eén manier om de advertenties van onze concurrenten relevanter te maken, tenminste vanuit het perspectief van de gebruiker, is door de merknamen van onze concurrenten op te nemen in de titels van onze zoekadvertenties en altijd een vergelijking te bieden. Bijvoorbeeld ‘Albert Heijn vs. Lidl’, of beweren dat wij het alternatief zijn, of zelfs een zwakte van onze concurrentie benoemen, zoals beweren dat ze te duur zijn met zoiets als ‘Is Albert Heijn veel duurder dan Lidl?’
Hoewel de prijs misschien niet de meest overtuigende vergelijkingsfactor is, zal deze directere advertentietekst naar alle waarschijnlijkheid de klikfrequentie (CTR) verhogen en daarmee de relevantie van de advertentie verbeteren.
Landingspagina met vergelijking
Het belangrijkste aspect is echter de pagina waar de gebruiker terechtkomt. Dit is waar we onze unieke verkoopargumenten moeten inzetten om de onbesliste gebruiker, die ons en onze concurrent in overweging neemt, ervan te overtuigen dat we het betere bedrijf zijn vanwege bepaalde voordelen die we hebben ten opzichte van andere merken.
Om onze concurrentiecampagne effectiever te maken, zullen we een landingspagina moeten maken waarop we onze dienst of product direct of indirect vergelijken met die van de concurrent in kwestie. We zullen een lijst tonen van de aspecten waarvan we weten dat onze doelgroep deze belangrijk vindt bij het nemen van een aankoopbeslissing en ons aanbod direct vergelijken met dat van anderen.
Andere voordelen die je zou kunnen benoemen zijn:
- Levertijd: lever jij binnen 2 dagen, terwijl de concurrent er een week over doet?
- Gebruikerservaring: hoe intuïtief en gebruiksvriendelijker is het product / service?
- Beoordelingen: heeft jouw product of service betere beoordelingen? Benoem dit!
Het punt is dat we de gebruiker een visuele vergelijking presenteren tussen onze concurrentie en ons, waarbij we de schaal duidelijk in ons voordeel laten kantelen – duidelijk, maar zonder volledig te negeren wat het andere merk doet, omdat gebruikers slim zijn en natuurlijk weten dat wij deze pagina hebben gemaakt. Iets met “Wij van wc-eend adviseren wc-eend”.
Door de vergelijking bieden we de gebruiker een handvat om ons te verkiezen boven de concurrentie. In het ergste geval creëren we twijfel bij de gebruiker, omdat de meeste gebruikers een zelfverzekerde en snelle beslissing willen nemen. Het mooie is dat we die beslissing faciliteren door voordeel te bieden. Het wordt een stuk lastiger om alsnog voor onze concurrent te kiezen.
Ten slotte sluiten we de landingspagina af met een samenvatting, waarin we bevestigen dat ons merk superieur is na een gedetailleerde vergelijking.
De kans is groot dat de concurrentie zal reageren door hun product of dienst met de onze te vergelijken, maar tegen die tijd zullen we een voordeel hebben behaald door dit als eerste te doen. In dit geval kan de gebruiker beide pagina’s vergelijken voordat hij een beslissing neemt.