In de perfecte wereld zou er een continue stroom zijn van talentvolle, goed gekwalificeerde en zeer betrokken kandidaten. Je hebt een sterk employer brand alle middelen om ervoor te zorgen dat kandidaten je vinden en soepel de employee journey doorlopen.
In de echte wereld is het voor de meeste merken net iets uitdagender. Niet voor niets is arbeidsmarktcommunicatie al jaren een hot item onder recruitment marketeers, HR professionals en employer brand specialisten.
Hieronder delen we een aantal quick wins, ze kosten weinig tijd, middel en budget maar zorgen er wel voor dat de ervaring van potentiële kandidaten verbeterd.
Table of Contents
Referral recruitment
Ontvang jij liever een e-mail van een oude collega met een tip voor een nieuwe leuke baan of een belletje van een recruiter? Waarschijnlijk dat eerste. Referral recruitment is een wervingsmethode waarbij je je bestaande personeel vraagt mee te helpen met werven. De collega die de nieuwe medewerker aandraagt ontvangt vaak een kleine vergoeding op het moment dat iemand door zijn of haar proeftijd heen is.
Wees eerlijk in je vacature teksten
Voor veel werkzoekenden is de vacaturetekst het eerste contactpunt met je bedrijf, en jij moet je beste beentje voor zetten – vooral als je toptalent wilt aantrekken. Er zijn drie vragen die je jezelf kunt stellen om de vacaturetekst te verbeteren:
- Weerspiegelen verwachtingen de werkelijkheid? Neem de tijd om met afdelingsmanagers te praten over de feitelijke kwalificaties en soft skills die nodig zijn voor de functie waarvoor je solliciteert. Zorg dat je vacatureteksten boeiend, informatief en nauwkeurig zijn.
- Ben je transparant? Zorg voor transparantie over het proces, het salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de verwachtingen.
- Als je een sectie ‘Over het bedrijf’ op je vacaturepagina of werken bij website hebt staan, zorg er dan voor dat dit de bedrijfscultuur ook echt goed weergeeft. Het liefst met video!
Behandel kandidaten als mensen
Pijnpunten van kandidaten zijn geen geheim. Ze willen niet aan het lijntje worden gehouden. Ze willen niet dat hun tijd wordt verspild. En ze willen behandeld worden als mensen, niet als cv’s.
Een beetje extra tijd besteden aan het geven van feedback bij een afwijzing kan een enorme impact hebben op de kandidaat-ervaring. Plus op wat zij over je bedrijf vertellen aan vrienden en familie.
Samenvattend, er is altijd ruimte voor verbetering en vaak is het combineren van kleine acties en authenticiteit voldoende om een grote impact te hebben op de manier waarop je bedrijf door kandidaten wordt gepercipieerd.