Reclame verbannen om echtscheidingen te voorkomen

Verboden op reclame-uitingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat mag nog wel? De overheid grijpt steeds vaker in als je kijkt naar het type producten waar je wel en geen reclame voor mag maken. Reclame voor tabaksproducten is inmiddels al bijna 20 jaar verboden. De Nederlands Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) controleert alle vormen van marketing en promotie, of dit nu gaat om een billboard reclame, TV- of radio spot, online promotie of welke manier van sponsoring dan ook. Reclame voor tabak zit er hoe dan ook niet in.

Reclame voor vliegvakanties

Onlangs schreven wij al dat de meerderheid van de gemeenteraad in onze hoofdstad voorstander is om producten die (in)direct bijdragen aan het gebruik van fossiele brandstoffen te weren uit het straatbeeld. Billboards voor vliegvakanties, mooie auto’s en bedrijven als Shell worden mogelijk verboden.

Geen fossiele reclame

De Utrechts afdeling van de Partij voor de Dieren (PvdD) in Utrecht strijdt nu voor hetzelfde. Namelijk dat inwoners geen fossiele reclame meer te zien krijgen. De PvdD stelt dat dit type reclame niet in lijn is met het beleid van de gemeente die eerder de Klimaatcrisis uitriep en zich daarnaast heeft gecommitteerd aan de Global Goals.

Second Love niet welkom in Nunspeet

Hier blijft het niet bij, vanaf december 2020 zijn reclameposters die vreemdgaan aanmoedigen verboden in Nunspeet, een gemeente in de provincie Gelderland. De politieke partij SGP stelt dat zij zich geroepen voelen om in de gemeente echtscheidingen te voorkomen en daarmee gezinnen te beschermen.

De eigenaren van de abri’s, waar de reclameposters voorheen te zien waren worden zo snel mogelijk op de hoogte gebracht van dit nieuwe verbod van de gemeenteraad.

De inwoners van Nunspeet reageren verdeeld op het verbod. Een deel van de inwoners vindt het een goede zaak, terwijl de ander het klinkklare onzin vindt. Hetzelfde geldt voor het mogelijke verbod op fossiele reclame, de inwoners staan lijnrecht tegenover elkaar. De een vindt het een goede zaak, terwijl de ander aangeeft dat dit totaal indruist tegen de vrije markt.

Is Sao Paolo de voorloper?

Gaan we de kant van Sao Paolo, Brazilië op waar al in 2006 alle billboard reclames zijn verbannen? Of blijft het bij een enkele niche die niet meer te zien zal zijn in het straatbeeld?