Social media do’s en dont’s voor organisch bereik

social media do's en dont's

Fouten, we maken ze allemaal. Het valt niet te ontkennen dat social media een sterk hulpmiddel kan zijn als je het op de juiste manier gebruikt, maar hoe gebruik je het op de juiste manier?

In dit artikel bespreken we een aantal do’s en dont’s om je organische content beter te laten presteren. Niet ieder bedrijf kan, dan wel wil betalen voor advertenties op social media.

Focus op kwaliteit

Het is niet nodig om vijf keer per week te posten, waardoor niet alleen jouw feed, maar ook de feeds van je volgers wordt overspoeld met content die niet relevant is. Focus op kwaliteit, alleen dit zal helpen bij de groei van je account.

Plan je content goed, denk na over de reden waarom je een bericht plaatst. Is het leerzaam? Helpt het om je producten te verkopen? Biedt het vermaak? Als je geen reden kunt bedenken is het waarschijnlijk niet relevant en post je enkel en alleen om te posten, doe het dan niet.

Let op: we zeggen niet dat je niet vaak moet posten, maar heb een plan. Als het je lukt 5 keer per week met kwalitatieve relevante posts te komen, ga ervoor.

Één post voor alle kanalen

We snappen dat het tijd kost om met content ideeën te komen en deze uit te werken. We snappen ook dat het verleidelijk is om daarom dezelfde post op meerdere social media platforms te plaatsen. Het is echter niet aan te raden, mocht je de tijd en middelen hebben, maak dan unieke content voor ieder platform (uitzonderingen daargelaten).

Mocht je de tijd en middelen niet hebben, gebruik dan dezelfde content maar probeer deze aan te passen op het platform en plaats niet dezelfde post op Instagram en Facebook op dezelfde dag. Of kies ervoor om op bepaalde platformen niet aanwezig te zijn.

Maak contact met je volgers

Reageer op reacties, beantwoord DM's en geef volgers de liefde die ze verdienen. Het feit dat jij als merk reageert zorgt ervoor dat andere mensen worden aangemoedigd om ook te reageren, wat betekent dat er meer reacties, meer betrokkenheid en meer ogen naar je merk kijken.

Ken je doelgroep

Ken je doelgroep, enkele vragen die je jezelf kunt stellen over je doelgroep:

  • Wat doen ze?
  • Hoe praten ze?
  • Wie volgen ze op sociale media?
  • Tot welke generatie behoren ze?
  • Welke vormen van content delen en consumeren ze?
  • Waar wonen ze?

Beantwoord deze vragen en beantwoord ze goed. Hoe kun je tenslotte content maken die een specifieke doelgroep aanspreekt als je niet weet wie ze zijn? Als je eenmaal hebt nagedacht over je ideale publiek, wordt het creëren van content een stuk makkelijker!

Gebruik hashtags

We weten dat het vervelend is om ook nog aandacht te besteden aan hashtags nadat je post eindelijk klaar is. Maar hashtags zullen je organische content op social media helpen, of je het nu leuk vindt of niet.

Zoek een aantal hashtags die bij je niche passen en ga ermee aan de slag. Gebruik andere hashtags met elke post, probeer steeds een aantal nieuwe. Het kan even duren om erachter te komen wat werkt en wat niet, maar als je dat organische bereik wilt, moet je ze gebruiken.