Het demissionaire kabinet wil samen met ouders, pedagogen en influencer marketing experts een discussie over de inzet van minderjarige influencers. Zo moet er een meldpunt komen waar vermoedelijke misstanden doorgegeven kunnen worden. Dit zegt demissionair staatssecretaris Wiersma (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) in het consumentenprogramma Kassa.
Table of Contents
Kinderen op Youtube of Instagram
In ons land gelden al extra strenge regels voor kinderen die jonger dan 13 jaar zijn en meedoen in tv-programma’s of tv-commercials. Maar zoals we helaas te vaak zien worden die regels op social media lang niet altijd nageleefd, denk bijvoorbeeld aan familievloggers die hun gezinsleven uitgebreid op Youtube of Instagram in beeld brengen waarbij niet zelden geld wordt betaald voor productplacement.
Kleine influencer marketing bureaus
Als kinderen bijvoorbeeld betrokken zijn bij betaalde promoties op Instagram, moet de Inspectie SZW een ontheffing verlenen, maar het aanvragen van zo’n vergunning wordt door veel (kleine) influencer marketing bureaus uberhaupt weinig tot nooit gedaan.
Promoties op Instagram
Het tv-programma Kassa gaf een actueel voorbeeld met de inzet van de 4-jarige Claire Meiland uit de bekende realityserie Chateau Meiland. Van de inspectie mag Claire maximaal zes keer per jaar op televisie verschijnen, maar zij wordt daarnaast wel gewoon ingezet voor promoties op Instagram.
‘Grijs gebied op social media’
Staatssecretaris Wiersma zegt in het tv-programma wel dat onderwerpen op sociale media niet zelden een grijs gebied zijn: “Als iemand een keer 10 procent korting krijgt als ze haar kind in een shirtje van een bepaald merk laat zien, vinden we dat niet erg.”
Maar het wordt anders als kinderen structureel door influencers worden ingezet: “Als je buiten aan het spelen bent en je moet binnenkomen om een filmpje over appelmoes op te nemen, en niet een keer maar tien keer, dan zien we het gewoon als werk. Het is commercieel en er is dan sprake van kinderarbeid. We willen dat dit nog duidelijker wordt.”
Aanpassing influencer marketing regelgeving
Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid is inmiddels een onderzoek begonnen om te kijken hoe de influencer marketing regels aangepast moeten worden. De inspectie gaat daarover begin 2022 met ouders, pedagogen en influencer marketeers in gesprek. Ook moet op korte termijn een meldpunt live gaan waar volgers terechtkunnen als ze iets op social zien wat niet door de beugel kan.