USP: wat is een USP? (betekenis) + voorbeelden

usp

De term USP kom je regelmatig tegen, zeker wanneer je in de reclamewereld werkt. Maar wat betekent het nu eigenlijk precies?

USP betekenis

De afkorting USP staat voor Unique Selling Proposition / Unique Selling Point. Wat maakt jouw product en/of dienst beter of anders dan een soortgelijk product van concurrenten? Met andere woorden: hoe onderscheid je je van de concurrentie?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van de perfecte USP? Laat het ons weten via info@onemedia.nl, als agency hebben wij al vaker met het USP bijltje gehakt 😉

Waarom is het belangrijk om een USP te hebben?

Concurrentie is er in iedere markt, om op te vallen heb je een USP nodig om jezelf te onderscheiden, positioneren, promoten en uiteindelijk verkopen te realiseren.

Hoe kom je tot een USP?

Het liefst heb je je USP al bedacht voor je de markt betreedt, maar ook op een later moment is het mogelijk een (nieuwe) USP te creëren. Niet zelden is het van belang om een USP te finetunen wanneer er veranderingen in de markt dan wel in het concurrentielandschap plaatsvinden. Stel jezelf in ieder geval de volgende vragen:

  • Wie is je doelgroep? Wat vinden zij belangrijk? Wat zijn hun wensen en behoeften? Welk probleem (indien aanwezig) wordt opgelost door de aanschaf van jouw product / service?
  • Welke USP's worden door concurrenten gebruikt? In nagenoeg elke niche zijn er concurrenten die als USP ‘prijs’ hebben, zij proberen altijd de goedkoopste in de markt te zijn. Een voorbeeld van prijsvechters zijn Lidl en Aldi. Daartegenover staan concurrenten die aan de dure kant zijn en vooral over kwaliteit communiceren, denk aan Albert Heijn.

USP voorbeelden

Het is natuurlijk niet zo dat dit de bovenstaande twee voorbeelden de enige zijn, andere voorbeelden van USP’s zijn.

  1. Tijdbesparing: het wachtproces van klanten versnellen. Bezorging binnen 1 uur (koeriersdiensten), eten klaar binnen enkele seconden (de befaamde FEBO muur), boodschappen binnen 10 minuten in huis (flits bezorgers).
  2. Uniek / geheim recept: als niemand weet hoe je een product kunt kopiëren dan kunnen zij ook geen marktaandeel afpakken. Denk aan Coca Cola en KFC.
  3. Klantenservice: biedt de allerbeste service die er te vinden is in jouw niche.
  4. Exclusiviteit: biedt exclusieve diensten en / of aanbiedingen.
  5. Duurzaamheid: consumenten maken steeds vaker aankoopbeslissingen op basis van duurzaamheidsoverwegingen. Denk aan elektrische of hybride auto’s, duurzame kledingmerken, groene energie etcetera. Als je als bedrijf een duurzame optie kunt bieden, dan heb je de kans binnen een niche een specifieke doelgroep aan te trekken.