Meer en meer online marketeers kiezen voor de inzet van social influencers op Facebook, Instagram en de laatste tijd ook TikTok en Clubhouse. We kunnen stellen: influencer marketing is hot! Dan komt de vraag op: wat is een influencer nu eigenlijk, en wat kunnen zij betekenen voor jouw merk?
Kort gezegd is een influencer iemand die via social media een doelgroep in beweging kan krijgen. Dit kan zijn door de influencer te volgen, of – en dit willen veel bedrijven – een advies van de influencer op te volgen door iets te kopen. Influencers kunnen hun doelgroep dus beïnvloeden.
Table of Contents
Waarom influencer marketing inzetten?
Er zijn meerdere redenen waarom influencer marketing supergoed werkt. De belangrijkste en bekendste reden is dat Instagram influencers een vorm van ‘earned media’ zijn, oftewel gekregen media, net zoals een PR bureau dit voor haar klanten doet door een artikel in de krant te krijgen.
Influencers worden vertrouwd
Waarom PR goed werkt is dezelfde reden waarom influencer marketing goed werkt: een ‘objectief’ stuk in bekende media wordt nu eenmaal eerder vertrouwd. Influencers worden door jongeren ook gezien als een vertrouwd medium. Sommige onderzoekers stellen dat informatie van influencers net zo vertrouwd wordt als informatie van een vriend.
Specifieke niches
Voorts heb je bij influencer marketing de mogelijkheid om specifieke niches te bereiken, want iedere influencer heeft haar eigen doelgroep. Om jouw merk of bedrijf te promoten kun je daarom op zoek gaan naar influencers met overlappende doelgroepen. Immers: je wil een influencer vinden waarmee jouw bedrijf het meest geassocieerd wordt.
Waarom werken mico-influencers zo goed?
De populariteit van micro-influencers is simpel: zij hebben een specifiekere doelgroep (volgers) dan de grote en bekende macro-influencers. Micro-influencers willen authentiek zijn en zullen niet alle aanbiedingen aangaan als dat niet bij hun imago past. Ook bloggers in een hele specifieke niche kunnen als micro-influencers gerekend worden.
Social media
Influencer marketing leent zich uitstekend voor naamsbekendheid. Als je een influencer inzet om jouw bedrijf te promoten, is je bereik vele malen groter dan wanneer je dit zelf via jouw eigen social media platforms doet. Het gaat hierbij nadrukkelijk om de kwaliteit van het publiek van de influencer idie je wilt inzetten, in plaats van het bereiken van een zo groot mogelijk publiek.
Vanzelfsprekend is het de micro-influencer die het meest toegewijde publiek tot haar volgers kan rekenen, en daarom is de micro-influencers het meest in trek. Hij of zij zal ook beter de toon en stijl van je samenwerking bewaken. Belangrijk, want je legt je reputatie in andermans handen. Bedenk dus goed na over welke influencer je kiest voordat je een samenwerking aan gaat, en scroll op z’n minst goed door zijn of haar timeline.
Hoe zet je een samenwerking met influencers op?
Een goede samenwerking bestaat op de eerste plaats uit goede afspraken. Het is daarom belangrijk om zaken binnen de samenwerking van tevoren goed vast te leggen. Bijvoorbeeld over hoe je uitingen op social media naar buiten worden gebracht. Het is logisch dat je als merk controle wilt hebben over hoe de influencer over jouw product of dienst communiceert, maar overdrijf het niet. Het moet ‘echt’ blijven.
Creatieve vrijheden
Een ervaren influencer is de expert op zijn of haar gebied, en zal daardoor prima weten wat effect heeft op zijn of haar volgers. Als je de creatieve vrijheden van influencers teveel beperkt, wordt de geloofwaardigheid van een social influencer ook minder. Dat heeft uiteindelijk negatieve invloed op de geloofwaardigheid van je campagne. Als je influencers meer vrijheiden geeft ontstaat er vaak meer creatieve content die past bij de influencer in kwestie. Kortom, focus op content die meer authentiek is waardoor de boodschap versterkt wordt.
“De volgers van micro-influencers zijn vaak van een hogere kwaliteit en converteren daarom beter als je een specifieke doelgroep hebt.”
Welke reclame code is voor influencers?
Stichting Reclame Code houdt tegenwoordig toezicht op influencer reclame, bijvoorbeeld om te zorgen dat reclame verantwoord is en klanten (volgers) niet worden misleid. Dit geldt dus ook voor advertenties op social media kanalen. Je dient rekening te houden met regels en wetten binnen de reclamecode als je een influencer gaat in te zetten voor jouw bedrijf.
Hashtags #ad en #spon
De belangrijkste regel is dat er duidelijk vermeld worden dat het om een advertentie gaat, zodat volgers zich bewust zijn dat het om reclame gaat. Met name jongere doelgroepen moeten hier goed beschermd voor worden. Dit doe je door de hashtags #ad of #spon te gebruiken en de melding dat het om een gesponsord bericht gaat.
Influencer contract
Het is dus sowieso belangrijk om met de jouw gekozen influencer van tevoren af te spreken hoe erover gecommuniceerd wordt. Wanneer je dit niet doet, dan kun je op de non-compliant lijst worden geplaatst van de Reclame Code. Zet je afspraken daarom ook in het influencer contract.
Influencer marketing voordelen
Samenvattend kunnen we stellen dat Influencer marketing vele voordelen heeft. Maar denk op de eerste plaats goed na over welke social influencer je wilt gaan inzetten en of deze bij jouw organisatie past.
Influencer marketing is niet gratis
Influencer marketing is ook een vorm van reclame en daarom meestal niet gratis. En als er niet voor betaald wordt, dan is er bijvoorbeeld sprake van productsponsoring. Verder is het belangrijk heldere afspraken met influencers vast te leggen. Vanzelfsprekend heeft een influencer marketing bureau hier veel ervaring mee, dus overweeg een agency als je geen gedoe wilt.