Het vinden van de perfecte kandidaat is altijd aan uitdaging, zeker in een krappe arbeidsmarkt.
Soms is de ideale kandidaat misschien niet actief op zoek naar een functie. Dit kan een uitdaging zijn voor werkgevers, vooral als het gaat om werving voor moeilijk in te vullen functies, het helpt om buiten de gebaande paden te denken.
Vier arbeidsmarktcommunicatie tips om kandidaten te vinden en aan te trekken, ook diegenen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe functie.
Table of Contents
Socialer worden
Sociale media zijn het ideale forum voor het plaatsen van unieke inhoud die uw werkgeversmerk promoot en resoneert met potentiële rekruten. Maak bijvoorbeeld video content om een kijkje in je organisatie te geven.
Video content voor sociale media kan potentiële kandidaten helpen te begrijpen wie je bent en waar je voor staat. Je kunt werknemers profileren, videobeelden van team evenementen laten zien en alles wat je doet promoten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en hoe je iets teruggeeft aan de gemeenschap om mensen te helpen verbinding te maken met jouw waarden.
Om de beste aan te trekken, moet je echt laten zien wat je waarden zijn en wat kandidaten zullen halen als ze bij je bedrijf komen werken. Zorg ervoor dat dit ook duidelijk is op je website, vooral op je carrièrepagina, en consequent wordt gecommuniceerd via je sociale kanalen.
Maak van je medewerkers ambassadeurs
De meest authentieke inzichten in de bedrijfscultuur komen van je huidige medewerkers, dus geef ze de middelen die ze nodig hebben om uw bedrijfsadvocaten te worden.
Creëer bijvoorbeeld een member get member programma voor werknemers waarbij je ze beloont voor het verwijzen van gekwalificeerde kandidaten uit hun eigen netwerk.
Ook kan het helpen om managers meer in de schijnwerpers te zetten, mensen willen werken voor goede bedrijven, maar ze willen ook werken voor goede mensen.
Blijf in contact met voormalige medewerkers
Voormalige medewerkers zijn misschien de perfecte kandidaten voor de volgende functie, verlies het contact niet.
Houd goede relaties met voormalige medewerkers en houd ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen je organisatie. Als ze de vaardigheden hebben die je nodig hebt voor een bepaalde (nieuwe) rol, kunnen ze de perfecte kandidaat zijn, omdat je al weet welke waarde ze kunnen brengen.
Blijf in contact met topkandidaten
Het loont de moeite om contact te houden met indrukwekkende kandidaten, het kan soms een close call zijn tussen twee of drie kandidaten, maar er kan er maar één de rol krijgen. Verlies degenen die het net niet zijn geworden niet uit het oog. Blijf in contact met de kandidaten die indruk op je hebben gemaakt. Toon interesse in hun ontwikkeling van vaardigheden en hun carrièredoelen en houd hen op de hoogte van wat er in je organisatie gebeurt, in termen van nieuwe projecten of initiatieven die hen mogelijk interesseren. Als er een rol beschikbaar komt, is de kans groter dat je ze aantrekt.