Een dip in betrokkenheid op sociale media?

betrokkenheidspercentage social media

In het begin van het social media tijdperk was het aantal volgers leidend, inmiddels zijn meer kwantificeerbare statistieken als betrokkenheid en conversies waar wij voor onze adverteerders op sturen. De voordelen social media zijn enorm, mits je het goed inzet en de juiste analyses doet om gericht te kunnen optimaliseren.

Identificeer creatieve trends

Wat werkt? Wat niet? Een kwalitatieve analyse van je prestaties is een manier om te begrijpen waarom je betrokkenheid percentage / engagement rate (ER) mogelijk is gedaald.

Op de meeste rapportage platforms voor sociale media kun je berichten bekijken in volgorde van stijgende of dalende betrokkenheid. Bekijk deze statistieken maandelijkse om te zien welke berichten hoge ER’s opleveren en welke juist niet. Zo herken trends en kun je hier op inspelen: presteren video’s beter dan stilstaande beelden dan is het taak meer video content te ontwikkelen.

Heb je je onlangs niet bezig gehouden met statistieken, ga er dan eens rustig voor zitten en analyseer de afgelopen zes maanden tot jaar.

Tip: Kijk niet alleen naar het type content maar analyseer ook de inhoud. Levert een korte of lange kopie een hogere betrokkenheid op? Hoe zit het met informatieve bijschriften versus humoristische?

Beoordeel je KPI’s

Is betrokkenheid de beste manier om jouw succes te meten? Dat hangt er maar net vanaf, het is niet zo dat een lager betrokkenheidspercentage per definitie betekent dat je content het minder goed doet. Houd bijvoorbeeld rekening met de volgende zaken:

Als je berichten meer worden bekeken, zou je dat als positief kunnen beschouwen (zelfs als de betrokkenheid niet proportioneel is toegenomen).
Wanneer je content veel gedeeld wordt kan je betrokkenheidspercentage dalen. Het aantal organische vertoningen (impressies) zal toenemen maar omdat je waarschijnlijk een minder gerichte doelgroep bereikt kan dit invloed hebben op je betrokkenheidspercentage.
Deze is misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om te onthouden dat je call-to-action ertoe doet! Als je vorige maand een winactie hebt georganiseerd en deze maand niet, dan is de kans groot dat de interactie met je content een stuk lager is.

Platform updates

Met actuele gebeurtenissen, verschuivingen in de branche, platform updates en andere factoren die een rol spelen, kan het ontwikkelen van een gedegen social media strategie aanvoelen als het mikken op een bewegend doelwit.

Het is dan ook belangrijk om zo nu en dan een ​​stap terug te doen en te kijken naar wat er gaande is in de industrie (en de wereld) in het algemeen. Misschien waren gebruikers deze maand minder actief op sociale media vanwege de versoepeling van de COVID-beperkingen. Misschien is er binnen je branche sprake van seizoenseffecten en ervaar je gedurende bepaalde maanden altijd een dip.

Dit gezegd hebbende, is het essentieel dat je een langetermijnstrategie voor ogen houdt. Alleen omdat uw betrokkenheidspercentage een maand lager is, betekent niet dat je al je budget uit social media moet halen, of dat je strategie niet ‘werkt’.

Hulp nodig bij het behalen van je social media doelstellingen?

Wat je doelen ook zijn, One Media kan helpen bij het opstellen of herzien van een sociale strategie voor jouw merk. Neem voor meer informatie contact op met onze strategen via info@onemedia.nl