3 grote misverstanden over social media

social media misverstanden

Er zijn eindeloos veel boeken, video’s en podcasts vol gepubliceerd over social media. Ook zijn er al eindeloos veel tips gedeeld over sociale media. Maar er zijn minstens zoveel misverstanden over sociale media. Het leek ons daarom een goed idee om de 3 meest gehoorde misverstanden bij Social Media Bureau Amsterdam te verwerken in een blog.

1. “Social media is gratis”

Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis. Maar dan begint het. Ten eerste heb je content nodig. Het plaatsen van een random grappige meme is daarbij niet echt een volwassen social media strategie. Ook het maken van een aantrekkelijke social media huisstijl wordt nog tevaak over het hoofd gezien.

Goede content (strategie) zal dus gemaakt moeten worden, en vanaf hier begint het geld te kosten. Vervolgens wil je het publiceren bij de juiste doelgroep, en ook dit bereik kost helaas geld. Vaak is juist in het begin een social media campagne duur, omdat je pas later aan de hand van je insights je bereik verder kunt optimaliseren om budget te kunnen besparen.

2. “Geen website nodig dankzij sociale media”

Beginnende bedrijven gebruiken wel eens hun social media kanaal als website. Ze registreren een domein en verwijzen deze met een 301-redirect naar hun Facebook of Instagram kanaal. Toch gaat er niets boven een eigen website. Je kunt bouwen aan SEO (voordelige traffic) en je bent niet afhankelijk van de grillen van een social media platform.

Onze tip: neem een goedkope WordPress website, leer eenvoudige SEO-basics, en begin met bloggen over jouw branche. Zo bouw je aan relevantie binnen Google en zul je uiteindelijk meer verkeer genereren. Als het verkeer er eenmaal is, ga je naar een betere (WordPress) designer om vervolgens te werken aan een betere conversie.

3. “Sociale media zijn makkelijk en snel”

Wij social media marketeers gebruiken social media nog te vaak als een roeptoeter voor onze eigen uitingen. Zo worden we helaas nog een beetje opgeleid. We leren om social media kanalen te gebruiken om ze te optimaliseren en de gewenste doelgroep te bereiken met de uitingen van je merk. We delen vervolgens content en vertellen verhalen, waarvan we denken dat de doelgroep daarop zit te wachten.

Maar hoe vaak vraag je jezelf af wat de klant nou echt zou willen? Met social media kun je dat heel nauwkeurig onderzoeken. Je hebt uitstekende mogelijkheden om interacties met je publiek aan te gaan. En goede communicatie begint met goed luisteren. Dus marketeer, luister eens goed naar je doelgroep, stel goede vragen en begin een goed gesprek. Vervolgens verwerk je al deze insights in een goede social media strategie. Makkelijk, hè? 😉