Dat het mediagebruik fors is veranderd, dat is geen nieuws voor de meeste PR bureaus. Logisch dat we steeds vaker de vraag van communicatie professionals krijgen waarop zij nu hun energie moeten richten. Want wat is vandaag de dag nog effectief als PR strategie? Mediarelaties, influencers, bloggers of juist eigen content?
In de meeste PR discussies gaat het vaak om bereik. Want hoe zorgen we ervoor dat we met onze boodschap nog zoveel mogelijk mensen in onze doelgroep bereiken? Mensen lezen veel minder de krant, maar via sociale media is alles voor iedereen toegankelijk. Publiceren is gratis en daardoor toegankelijk voor iedereen.
Table of Contents
Native advertising
Dus is het logisch dat PR consultants veel meer budget investeren in het maken van eigen content en deze aanleveren als gastblogs (native advertising) en social media content. De vraag blijft uiteraard wel: Waar gaan we die content plaatsen? Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat we content maken die zeer relevant is en het waard is om gedeeld te worden online.
Vroeger in de me-economy was alles nog simpel, ook voor PR. We consumeerden het nieuws uit de krant en die krant vooral door adverteerders betaald. Omdat ons mediagebruik door sociale media zo enorm is verandert, zijn ook adverteerders zich anders gaan gedragen en is dat model niet meer houdbaar.
Hogere lat voor je PR plan
Er is online zoveel meer content gratis beschikbaar gekomen is, dat de lat om te betalen voor content eerder hoger, dan lager ligt. En een onaangenaam bijeffect voor adverteerders van de korte klap, is dat ook de lat van lezers hoger is gaan liggen. De consument scant sneller dan ooit koppen en alinea’s, waardoor in enkele seconden wordt bepaald of jouw artikel wordt gelezen, of niet.
De vraag komt dus op welke onderdelen je het beste kunt prioriteren in je PR plan, met zoveel mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Hoewel iedere strategie voor PR Bureau Nederland maatwerk blijft, delen we hieronder enkele belangrijke hoekstenen die we bijna in ieder PR plan terugzien.
https://www.youtube.com/watch?v=TPBXLWWfMMg
1. PR content als zoekmachine marketing
Het is niet voor niets dat Google zijn meeste geld nog verdiend met de online klikjes uit Googe Ads. Zoekmachine marketing is namelijk nog één van de grootste verkeersbronnen. Maar je kunt ook ‘gratis’ in Google staan, door een keigoed artikel op een website met veel (of in ieder geval voldoende) autoriteit. En die traffic kun je naar je website funnelen. PR consultants kunnen deze content beter maken dan wie dan ook.
2. Experts inzetten als PR
De meeste mensen geloven experts het meest. Geen wonder dat experts de meeste experts iedere nieuwsrubriek op televisie aflopen. De meeste verhalen die te vertellen zijn binnen je organisatie, hoeven dus echt niet door de directeur verteld te worden. De verhalen van een ‘expert’ binnen je organisatie, zijn vaak veel interessanter en concreter, en leveren een stroom aan content op. Je kunt bijvoorbeeld zo’n expert vragen naar de trends in jouw branche en daarvan een goed persbericht of blogpost maken.
3. Echt zijn in alle PR communicatie
We gaven al een aanzetje met de bovenstaande expert tip: wordt menselijker en creatiever. Niet alles hoeft een saai stukje tekst te zijn. Kijk naar de cultuur binnen jouw organisatie. Coolblue doet dat bijvoorbeeld heel goed. Ze hebben een soort ideale medewerker geformuleerd, een sympathieke Coolblue’er, en alle communicatie sluit hierop aan. Of het nu een Linkedin bericht is van de Eindbaas, een sociale media post, of een grapje op de bezorgbus.
4. De kracht van nieuwsmedia inzetten
De invloed van ’ik zag je in de krant’ moet je zeker niet onderschatten. We hebben dit jaar bij diverse 360 graden campagnes weer gemerkt dat er meer gesproken werd over het nieuws van een campagne dan over de massa mediale inzet. Waarom? Omdat als iets groot in de krant staat er door lezers extra gewicht aan wordt toegekend. Een goede journalist schrijft niet zomaar iets op, dus dan moet het wel interessant, goed of bijzonder zijn.
5. Nichebloggers: goed voor PR én je portemonnee
Eigenlijk zijn goede bloggers niet minder slecht dan een goede journalist. Want iemand die de hele dag blogt over Apple producten weet hier minstens evenveel van dan een gemiddelde techjournlist bij een krant of nieuwswebsite. Of misschien zelfs meer. Dat weten wij als lezers ook, en daarom zijn er zoveel nichebloggers die samen ongelofelijk veel traffic genereren. Ze hebben als voordeel dat ze veel ‘targeted traffic’ hebben waardoor de prijs van een ingezonden artikel relatief gezien een koopje is.
Gratis PR kennismakingsgesprek
We hopen je wat inspiratie te hebben gegeven voor je komende PR campagne. Maar voor een goed PR plan kijken we wel naar meer dan 100 mogelijkheden. Benieuwd wat onze PR consultants voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.