Social media trends & ontwikkelingen

social media trends ontwikkelingen

De ontwikkelingen op social media gebied gaan hard. Heel hard. Had in 2018 nog niemand boven de 35 jaar van TikTok gehoord, anno 2020 is TikTok bij veel social media marketeers en influencers hét gesprek van de dag. Hoogste tijd dus om de laatste social media trends & ontwikkelingen in kaart te brengen.

Social media bureaus

Het is een feit dat tegenwoordig de meeste mensen hun meeste tijd op social media doorbrengen. Logisch dus dat veel bedrijven een social mediabureau inschakelen om deze mensen via alle socials te bereiken. Maar het werk van een gemiddelde social media marketeer is er niet makkelijker op geworden.

De jonge doelgroep onder de 35 jaar heeft erg veel digitale kennis, hebben de aandachtspanne van een goudvis en hebben direct door wanneer iets marketing is, of niet.
Om als merk geliefd in aanraking te komen met deze doelgroep is dus geen kleinigheidje. Het vergt een doordachte social media strategie die eerst is getest op een klein deel van de doelgroep, voordat deze breed wordt uitgerold.

De belangrijkste social trends

Tijdelijke content wordt populairder

Tijdelijke content is echt groot gemaakt door Snapchat en vervolgens heeft Instagram zichzelf hierdoor laten ‘inspireren’. En ook op Instagram sloeg dit enorm aan, waardoor de manier hoe gebruikers inhoud consumeren is enorm veranderd is ten opzichte van 10 jaar geleden.

Social media gebruikers willen nu real-time delen wat ze doen, waardoor formaten zoals Instagram Stories erg populair zijn geworden. Stories ze zijn kort, boeiend en moedigen gebruikers aan om urenlang nieuwe content te bekijken, zo is de gedachte. Belangrijk om te weten is dat Stories gezien worden als authentieker en benaderbaarder dan samengestelde feeds. En zoals weten is authentiek zijn hét toverwoord in de contacten met de jonge doelgroep.

Nieuwe social kanalen groeien snel

Je zou kunnen denken dat Facebook de laatste 10 jaar het rijk alleen had. Want Instagram is toch ook van Facebook? True, true, maar dan vergeet je het ‘gevaar’ van de snel opkomende niche kanalen die in korte tijd de kritische massa in een doelgroep kunnen aantikken. Yep, we hebben het over bijvoorbeeld over Twitch en TikTok.

Want wat de afgelopen 50 jaar niet is veranderd, is dat iets eerst groot wordt in een (bepaalde) jonge doelgroep of niche, en vervolgens de mainstream doelgroep aangestoken kan worden. En dit is precies wat bij TikTok en Twitter gebeurde, en in iets mindere mate bij het sociale game platform Twitch. Want het beeld dat alleen puisterige puberjongens gamen is inmiddels ook achterhaald.

Bedrijven doen er dus goed aan goed in kaart te brengen op welke kanalen de doelgroep aanwezig is. Sommige social media kanalen hebben namelijk als voordeel dat er veel PR mogelijkheden zijn, zodat je viral kunt gaan zonder dat je bereik hoeft in te kopen. Even 500 euro aftikken voor een potentieel bereik van 250.000 mensen op Facebook lijkt zo simpel, maar soms zijn er veel betere manieren om een campagne te kunnen laten slagen.

Influencer marketing blijft maar groeien

Influencers zijn allang niet meer knappe selfies van meiden die pancakes met blueberries op een zaterdagochtend eten. Hoewel onze influencer marketing agency moeiteloos 100.000 influencers in deze categorie kan optrommelen. De echt succesvolle influencers zijn categorieleiders in een specifieke niche

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Hannah Rose Masi (@hannahrosemasi) op

Zo hebben wij een influencer die specifiek post over de laatste trends op het gebied van superjachten. Een deel van zijn publiek is enorm koopkrachtig en koopt graag een nieuwe boot. Hij heeft misschien geen 100.000 Instagram volgers, maar de volgers die hij heeft zijn voor een deel superrelevant. En dit is dan ook het geheim van influencer marketing: relevantie en autoriteit zijn is key.

Online bedrijfsfilms & video in de lift

Social media experts denken dat in 2023 bijna 90% van alle online content video zijn zal. Of het nu gaat om een korte video van 5 seconden op TikTok of Instagram, of zelf bedrijfsfilm maken voor op YouTube: video op social media is de manier van content maken. Daarnaast is de verwachting dat Instagram meer zal investeren in IGTV, wat special gericht is op video content creatie. Aan jou als merk om te overwegen of je bedrijfsvideo’s standaard meeneemt in je social media strategieën.