6 social media trends voor 2023

social media trends 2023

Het aantal gebruikers van social media blijft groeien, net als de tijd die gebruikers besteden op social media. Naar verwachting zal dit de komende jaren alleen maar verder toenemen.

De toename zal waarschijnlijk niet komen doordat de huidige meest populaire social media platforms meer gebruikers aantrekken. Integendeel, de toename zal vooral komen door nieuwe platforms. Oftewel, de geschiedenis zal zich keer op keer herhalen. Van Hyves naar Facebook, van Facebook naar Instagram, van Instagram naar TikTok.

Ongeacht welk platform het grootste marktaandeel zal vergaren blijft het feit dat social media niet meer weg te denken is uit onze maatschappij. In dit artikel delen we enkele trends voor het komende jaar.

Gebruik TikTok om Gen Z te bereiken

TikTok is bij uitstek het platform wat je wil gebruiken als je een jongere generatie wil bereiken. Steeds meer jongeren onder de 25 jaar nemen afscheid van Facebook, en in mindere mate ook van Instagram om al hun vrije tijd te besteden op TikTok. 20% van de Gen Z’ers besteed zelfs meer dan 5 uur per dag op TikTok.

Naast het feit dat de jonge doelgroep zich volop op TikTok bevindt blijkt het platform zeer effectief voor merken, met name voor merken die een nieuwe product op de markt brengen.

Online advertentie uitgaven stijgen

Het zal je wellicht niet verbazen, maar ook komend jaar zullen de online advertentie uitgaven stijgen. Deze stijging is ingezet in 2016 en het einde is voorlopig niet in zicht.

Een groot deel van die uitgaven wordt gedaan op social media.

Niet zo gek aangezien er vaker dan bij andere platforms een positieve Return On Ad Spend (ROAS) wordt gehaald via social campagnes, je direct resultaat ziet en de targeting uitermate geavanceerd is.

Relaties gebaseerd op vertrouwen en authenticiteit

Ook deze trend komt niet uit de lucht vallen. De laatste jaren vinden consumenten het in toenemende mate belangrijk om bij merken te kopen die zij vertrouwen en die authentiek overkomen.

Consumenten vinden het steeds belangrijke een band op te bouwen met een merk dat hun normen en waarden deelt. Social media is bij uitstek geschikt om over deze normen en waarden te communiceren, om het verhaal van je merk uit te dragen.

Mis de ‘audioboot’ niet

Zijn er nog BN’ers zonder podcast? Weinig. Podcasts hebben de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het aantal podcasts groeit met de dag, net als het aantal podcast luisteraars.

Podcasts hebben de wereld van audio nieuw leven ingeblazen, dit zien we terug in de populariteit van nieuwe platforms zoals Discord en Wavve maar ook aan de (verwachte) nieuwe features van bestaande social platforms zoals Twitter (Twitter spaces) en Facebook (soundbites, audioclips & live audio rooms).

Winkelen op social media

Sinds de pandemie is nagenoeg iedereen gewend om online te winkelen. Social platforms spelen hier uiteraard slim op in met ‘koop buttons’. Met een klik op de knop koop je kleding, sieraden, verzwaringsdekens, supplementen, huisdecoratie en meer.

Op dit moment is Instagram als online winkelgebied koploper, maar in de wandelgangen hebben wij vernomen dat ook andere platforms druk bezig zijn de social winkelervaring te verbeteren.

Het is wachten op nieuwe features die het winkelen voor gebruikers gemakkelijker gaan maken.

Korte video’s

Naast audio content doen ook korte video’s het goed op social platforms, dit blijkt alleen al uit het enorme succes van TikTok. TikTok bestaat in z’n geheel uit korte videos.

Maar niet alleen op TikTok doet video content het goed, ook op andere social platforms presteren korte video’s in veel gevallen beter dan statische afbeeldingen.

Dit is bij marketeers niet onopgemerkt gebleven. uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de marketeers dit jaar al volop bezig was met video content en komend jaar van plan is dit uit te breiden.

Ben jij nog op zoek naar een social bureau? Stuur ons gerust een mail op info@onemedia.nl voor een vrijblijvende kennismaking!