Wat is de doelgroep van LinkedIn?

doelgroep van LinkedIn

Of je nu op zoek bent naar een nieuwe baan, een nieuwe medewerker of gewoon op de hoogte wilt blijven van het laatste nieuws in jouw branche, LinkedIn is hét platform.

Met meer dan 700 miljoen gebruikers is LinkedIn het grootste professionele netwerk ter wereld. En dit aantal groeit jaar na jaar sinds de oprichting van het platform. Het is dan ook niet verrassend dat steeds meer bedrijven LinkedIn advertenties inzetten naast andere online kanalen.

Waar wordt LinkedIn gebruikt?

LinkedIn wordt gebruikt in 200 landen wereldwijd en is beschikbaar in 24 verschillende talen. Met name in Noord- en Zuid-Amerika is het platform erg populair. Echter heeft India het hoogst aantal gebruikers op Amerika na. Ook in China heeft LinkedIn meer dan 50 miljoen gebruikers, het platform is in tegenstelling tot diverse andere social media platforms niet verboden door de Chinese overheid.

Doelgroep LinkedIn

LinkedIn is met name populair onder een jongere doelgroep, zo’n 60% van de LinkedIn gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar. Daarnaast is ook de doelgroep 30 tot 49 jarigen goed vertegenwoordigd.

Een ander interessant feit wat betreft de doelgroep van LinkedIn is dat het platform een groot aantal grootverdieners kent. Uit onderzoek van Pew Research blijkt dat bijna de helft van de gebruikers zo’n €70.000 per jaar verdient. Ter indicatie: een modaal inkomen in Nederland in 2022 is €38.000.

Man vrouw verhouding LinkedIn

Het percentage mannen op het platform ligt iets hoger dan het percentage vrouwen. Bijna 57% is man, 43% is vrouw.

Hét vacature platform

LinkedIn is ontzettend populair onder werkzoekenden, wekelijks zoeken ruim 40 miljoen gebruikers naar openstaande vacatures op het platform. 40 miljoen!!

Dit leidt tot meer dan 200 miljoen sollicitaties per maand aldus LinkedIn.

Adverteren op LinkedIn?

Deze statistieken leiden ertoe dat werknemers op zoek gaan naar een nieuwe baan via LinkedIn, werkgevers naar nieuwe medewerkers en marketeers het platform gebruiken om op te adverteren.

Volgens LinkedIn is het conversieratio op het platform een stuk hoger dan op andere platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter. Houd er wel rekening mee dat adverteren an sich op LinkedIn ook een stuk duurder is. Houd je Cost Per Acquisition (CPA) goed in de gaten. En houd rekening met de hierboven beschreven doelgroep. Met name een jongere doelgroep (mét geld) is goed te bereiken via het platform. En het zou zomaar kunnen dat jij best bereid bent wat extra te betalen om deze doelgroep te bereiken.